Waarom zijn walnoten zo gezond?

walnoot

Het consumeren van een walnoot als onderdeel van een voedzaam dieet kan verschillende voordelen bieden.

walnoot

Verbetert de gezondheid van het hart

Volgens gepubliceerde onderzoeken is aangetoond dat de consumptie van een walnoot het risico op hart- en vaatziekten vermindert. Een studie toonde aan dat het consumeren van een caloriebeperkt, met deze noten verrijkt dieet hielp om het LDL-cholesterolgehalte en de systolische bloeddruk te verbeteren in vergelijking met alleen een caloriearm dieet.4 En ander onderzoek heeft aangetoond dat het consumeren van noten (inclusief deze noten) geassocieerd is. met verminderde cardiovasculaire risicofactoren, lagere BMI, lagere tailleomtrek, hoger HDL (goed) cholesterol en een lagere kans op obesitas. Gezondheidsdeskundigen wijzen over het algemeen op de hart-gezonde voordelen van meervoudig onverzadigde vetten wanneer ze walnoten voorstellen als onderdeel van een hart-gezond dieet. Walnoten bevatten ook plantaardig omega-3 alfa-linoleenzuur (ALA). Omega-3-vetzuren met lange ketens, DHA en EPA, kunnen worden gesynthetiseerd uit ALA. Onderzoek heeft aangetoond dat diëten die rijk zijn aan omega-3-vetzuren het risico op hart- en vaatziekten kunnen verminderen en zelfs gunstig kunnen zijn voor diegenen met diabetes type 2, vooral diegenen met verhoogde triglyceriden. Van deze noten is bekend dat ze de hoogste totale fenolische en flavonoïde gehaltes bevatten van veel geconsumeerde noten en het hoogste gehalte aan antioxidanten. De auteurs van de studie concludeerden dat het eten van een walnootrijk dieet (samen met ander antioxidantvoedsel) een van de gemakkelijkste manieren is om te verminderen het risico op leeftijdsgebonden cognitieve achteruitgang.

Vermindert het risico op prostaatkanker

Een gepubliceerde studie vermeldt onderzoek dat aangeeft dat consumptie van 75 gram noten per dag de biomarkers van de prostaat- en vasculaire status verbeterde bij mannen met een risico op prostaatkanker. Auteurs van het onderzoek merkten op dat het hoge tocoferolgehalte van het voedsel waarschijnlijk een bijdragende factor was voor dit voordeel. Een andere studie toonde het potentieel aan voor een verminderd prostaatrisico wanneer mannen 35 gram van deze noten per dag consumeerden. Terwijl sommige andere dierstudies het verband tussen prostaatkanker en walnootconsumptie hebben onderzocht, ontbreekt sterk bewijs bij mensen.

Vermindert ontstekingen

Andere studies hebben gesuggereerd dat voedingscomponenten in walnoten ontstekingen kunnen tegengaan en daarmee het risico op bepaalde kankers. De auteurs van het onderzoek merken echter ook op dat het klinische bewijs bij de mens dat het risico door deze noten en kanker direct als primaire uitkomstmaat beoordeelt, beperkt is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *