Ketogeen uit eten

Het lastige van een dieet volgen zijn de sociale momenten en dan de etentjes in het bijzonder. Er wordt van je verwacht dat je gezellig mee gaat en je wilt natuurlijk ook geen spelbreker zijn. Aan de andere kant wil je ook je dieet blijven volgen. Een dieetvorm die het bijzonder lastig maakt om te zondigen is het ketogeen dieet. In dit artikel zullen we bespreken wat het ketogeen dieet zo lastig maakt om te volgen en hoe je het kan oplossen op de sociale momenten.

Wat is het ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een bijzondere dieetvorm. Wat het ketogeen dieet zo lastig en bijzonder maakt is het feit dat het lichaam overgeschakeld zal zijn op vetverbranding in plaats van suikerverbranding.

We maken onderscheid uit 3 soorten macronutriënten die als brandstof voor ons lichaam kunnen dienen. Deze zijn koolhydraten, vetten en eiwitten. Koolhydraten zijn altijd in ruime hoeveelheden opgenomen in ons normale dieet. Ze zitten in brood, aardappelen, pasta, rijst en alles waar graan, zetmeel of suiker in is verwerkt. In onze maag en dunne darm worden koolhydraten afgebroken tot glucose (een vorm van suiker). Deze glucose wordt via de dunne darm aan de bloedbaan afgegeven. De alvleesklier maakt op dat moment het hormoon insuline aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat de cellen de glucose uit het bloed kunnen opnemen. Aangekomen in de cellen ligt de glucose opgeslagen als directe vorm van energie. Omdat de glucose direct beschikbaar is, is dit de voorkeursbrandstof van het lichaam. Het lichaam verbrand altijd eerst glucose voordat het vetten gaat verbranden.

Indien we gaan afvallen dan willen we echter juist vetten verbranden. Dit is een heel ander proces voor het lichaam. Bij het verbranden van vetten komen ketonen vrij. Deze deeltjes vormen dan de brandstof voor ons lichaam en hersenen. De staat waarin het lichaam komt als het vet gaat verbranden wordt ketose genoemd. Indien het lichaam in ketose is wordt het veel efficiënter in het verbranden van vetten. Door een ketogeen dieet te volgen zorg je ervoor dat het lichaam in ketose komt en zo efficiënt wordt in het verbranden van vetten.

De staat van ketose bereiken is niet echt makkelijk. Dit kan je bereiken door de voorkeursbrandstof (koolhydraten) van het lichaam uit het dieet te halen. Dit is precies wat er gedaan wordt met een ketogeen dieet. Bij een ketogeen dieet zal ongeveer 80% van de calorieën afkomstig zijn van vetten, 15% van eiwitten en de overige 5% van koolhydraten. Je moet dus veel vetten eten om vetten te kunnen verbranden.

Het duurt enkele dagen tot 2 weken om in de staat van ketose te komen, het moment waarop het lichaam volledig is overgeschakeld op de vetverbrandingsstaat. Het duurt namelijk even voordat het lichaam de koolhydraatreserves heeft opgebruikt en er zullen altijd kleine hoeveelheden in de voeding voorkomen. Hoe strenger je het ketogeen dieet volgt hoe sneller je in ketose zult komen.

Eenmaal in de staat van ketose aangekomen is het ketogeen dieet een dieetvorm die goed vol te houden is. Het lichaam is gewend aan het verbranden van vetten en veel mensen merken dat ze hierdoor meer energie hebben en helderder in het hoofd zijn. De energiedipjes zijn weg omdat deze normaal gesproken worden veroorzaakt door de schommelingen in de bloedsuikerspiegel als gevolg van het eten van koolhydraten. Nu de koolhydraten uit het dieet zijn, zijn ook de schommelingen weg.

In ketose komen is echter niet makkelijk en meestal ook geen pretje. De overgang van suikerverbranding naar vetverbranding wordt ook wel de keto griep genoemd vanwege de griepachtige verschijnselen waarmee dit gepaard gaat. De keto griep duurt meestal maar een paar dagen en de symptomen zijn te onderdrukken door voldoende natrium te nemen.

Wat je echter wilt voorkomen als je in ketose bent, is uit ketose raken. Dit kan gebeuren als er teveel koolhydraten worden gegeten. Je moet dan weer in ketose zien te komen wat weer vervellende bijwerkingen kan geven. Het is dan ook de kunst om in ketose te blijven, iets wat een extra grote uitdaging is als je uit eten gaat.

Wat bestel je in een restaurant?

Ga je uit eten, en wil je in ketose blijven, dan is het zaak om geen of zo min mogelijk koolhydraten te eten. Als voorgerecht zou je een heldere bouillon of carpaccio kunnen bestellen. Als hoofdgerecht kan je gaan voor het meest vette stuk vlees of vis op de kaart. En het liefst een zo groot mogelijk stuk. Dit omdat je geen patatjes of aardappels bij het hoofdgerecht mag eten. Dergelijke koolhydraatbronnen dienen vermeden te worden. Met groenten mag je wel royaal zijn. De meeste groenten bevatten maar weinig koolhydraten en omdat ze rijk zijn aan vezels zijn ze ideaal om de maag mee te vullen. Veel restaurants zijn zuinig met groenten het kan daarom raadzaam zijn om extra groenten te bestellen.

Een valkuil bij eten in een restaurant zijn de sausjes. In de meeste sausjes zitten namelijk vrij grote hoeveelheden suiker. Het beste hou je het daarom bij mayonaise, dit is een saus die gemaakt is op basis van vetten. Je kunt ook informeren naar sauzen die zonder suiker zijn gemaakt.

Een ander punt wat lastig is bij het uit eten is het nagerecht. In bijna alle nagerechten wordt gebruik gemaakt van suiker. En dat in vrij grote hoeveelheden. Sommige restaurants bieden wel keto vriendelijke nagerechten in de vorm van bijvoorbeeld een kaasplankje. Harde kaassoorten bevatten helemaal geen koolhydraten en zachte kaassoorten een klein beetje. Maak bij een kaasplankje geen gebruik van de dadelstroop of dadels. Deze zijn rijk aan suikers. Olijven kunnen wel.