Gezond lunchen op het werk na de feestdagen

Het nieuwe jaar begint voor veel mensen met het goede voornemen om minder te gaan snoepen en gezonder te gaan eten. Wat ze tijdens de feestdagen er aan hebben gegeten, moet vanaf januari er weer af gesport worden. Maar het aannemen van een gezonde levensstijl kan soms nog best lastig zijn als je een fulltime baan hebt en daarnaast weinig tijd hebt om rustig te eten. Als je de hele dag op een bureaustoel zit en daarnaast weinig beweegt, is het handig om een aantal aanpassingen te maken in je eetpatroon overdag. Begin bijvoorbeeld bij het aanpassen van je lunch op werk! Hoe je dit doet, lees je hieronder.

Energiek aan het werk

Naast dat gezond eten bijdraagt aan het verliezen van een aantal kilo’s, bevordert gezond eten ook je werkprestaties. Uit onderzoek blijkt dat werkprestaties aantoonbaar verbeteren wanneer zij gezond eten. Door minimaal 1 stuk fruit overdag en elke dag verse groente te eten, voelen mensen zich fitter, gezonder en energieker. Zo kun je fruit bestellen en laten bezorgen op kantoor of zelf fruit van huis meenemen. Veel bedrijven zijn zich hiervan bewust en bestellen wekelijks een grote fruitmand, waardoor medewerkers tussendoor gezond kunnen snacken.

Skip de kantine

Hoe verleidelijk het meestal ook is, de kantine op je werk biedt over het algemeen niet het meest gezonde voedsel. Veel mensen kiezen toch voor iets makkelijkst en snels, zoals een broodje kroket of een tosti. Natuurlijk prima om zo af en toe te doen, maar als dit een dagelijks patroon wordt, zul je er niet fitter op worden. Maak daarom de dag voordat je moet werken een gezonde lunch thuis en neem deze mee. Zo kun je zelf de porties bepalen en de ingrediënten. Handige alternatieven zijn bijvoorbeeld salades, soep, omelet, kwark en yoghurt.

Geef een reactie